Staré zapomenuté pěšiny Jizerských Hor - Desná Bukové domky - Dlouhý kopec 788 mnm

29.11.2014 11:13

     Letošní léto jsem se rozhodl prozkoumat staré zapomenuté pěšiny Jizerských hor nedaleko Soušské přehrady. Z Mariánské hory jsem se vydal nejkratší pěšinou na Souš. Mapa smartmaps.cz slibovala lesní cestu na Bukové domky, což je samota na Dlouhém kopci 788 m.n.m. Lesní cesta se zúžila na lesní pěšinku, která směřovala prudce do údolí Desné. Pro pohodlnější chůzi tehdejší stavitelé zmírnili klesání několika ostrými serpentinami ze žulových kamenů. Pěšina vyúsťuje u jedné z chalup v Desné na odbočce. Vyústění je poněkud zarostlé. Naštěstí mě hodní majité pustili přes svůj pozemek malou brankou. Další část výletu probíhala po asfaltové silničce na protější kopec. Minul jsem místo s nádherným výhledem nad bývalým vlekem PARLAMENT a na příští křižovatce jsem odbočil na modrou turistickou značku směřující do Desné. Značka po cca 300 m odbočuje vpravo na cestičku, která vede údolím nádherných chaloupek až do hospody BOBKLUB Desná. Jelikož letní červnové slunce ještě nezapadalo, rozhodl jsem se při zpáteční cestě vystoupat údolím Černé Desné. Z restaurace Bobklub jsem se vydal po silnici až k benzinové pumpě, kde odbočuje červená značka směr Souš. V polovině cesty jsou patrné zbytky pilířů mostku, který vytvořili kdysi obyvatelé vesničky Noviny. Nyní jsou zde dva kmeny, které lze při troše odvahy použít. Cestičku někdo prořezal, takže po ní lze celkem pohodlně vystoupat mezi starobylé chaloupky osady Novina.    

 Mapa výletu 

     Příští putování po zapomenutých pěšinách bude směřováno do samoty Zabyly, kde se natáčel film Kráva režiséra Karla Kachyni. 1994. 

Jizerské Hory