Jizerskohorská hřebenovka

12.10.2009 21:50

Projděte Jizerky s baťohem, po starých pěšinách a vyhněte se asfaltovým a panelovým cestám. Uvidíte Jizerky jinak než ze sedla kola, kde polykáte kilometry a unikají vám zásadní krásy hor. Naši pouť doporučuji začít na vlakovém nádraží v Oldřichově v Hájích. Po cca patnáctistech metrech dorazíte do sedla, kde se nachází legendární hospoda u kozy. Na Viničné cestě do Ferdinandova půjdete štěrkovou cestou. Cestou doporučuji navštívit naše opevnění, které ve mě vzbuzuje vzpomínky na citát z filmu Obecná škola "Měli jsme se bránit. Pepiku kdyby jsme se bránili... ... tak bysme tu asi nebyli."

Ve Ferninadově je důležité se posílit, protože jak jinak na hřebeny, než Štolpišskou silnicí. Cestou nahoru se Vám ukážou zajimavá panoramata Ořešníku.

Ořešník

Galerie Štolpišké silnice je vrcholem stavitelství 19. století. Dnes se na tudy bojí jezdit cyklisté a dříve před povodní se zde proháněly i autobusy Praga RN. Na vrcholu se napojíme na jizerskou dálnici, mineme chatu na Žďárku a odbočíme doleva na Kozí stezku, Frýdlantské cimbuří a Polední kameny. Zde putujete po řetězové feratě, kde naleznete i řetězy které oceníte např. v dešti, kdy i žula je velmi kluzká. Nadšencům letadel doporučuji navštívit zbytky CESEN, které tady havarovaly na konci minulého století. Já osobně doporučuji svoji pouť přerušit na Jizeře, kde se dá pod přístřeškem přenocovat. Z JIzery je nutné se dát odvážně směrem k suťovým polím "Na hřebenkách", kam je nutné se probít starými průseky až směrem Na hřebenky (Rozcestí nedaleko Soušské silnice). Odtud pokračujte přes Zelený vrch na Protrženou přehradu. Z Protržené přehrady doporučuji pokračovat starou Jezdeckou cestou, kterou naleznete u posedu cca 400 m pod hrází Protržené přehrady. Jezdecká cesta byla dříve používána majiteli a hosty chaty u Protržené přehrady. Vyhýbala se totiž Mariánskohorským boudám, kde byla konkurenční chata poskytující občerstvení. Vrchol Bučiny obejdětě zprava a dojdete na rozcestí kde se budete muset rozhodnout. Vpravo skončíte v Josefově Dole, kde je u nádraží dobrá hospoda. Vlevo projdete Mariánskou Horou po zelené do Desné nebo Tanvaldu. Cestu si můžete zpestřit návštěvou skalní věže. Pokud zbývají ještě síly, doporučuji navštívit Rozhlednu na Špičáku a pak hurá na nádraží do Tanvaldu.